Internet-profiel met je aan de haal

7 mei 2011 - Sheila Struyck heeft net haar baan als senior vice-president bij een multinational verlaten. Ze is op zoek naar een ‘nieuwe uitdaging’. En wat is dan het eerste dat je doet?

De aankondiging waarin het bedrijf mijn vertrek bekendmaakt is verstuurd aan mijn contacten en collega’s. Overal ter wereld krijgen dit soort mails snel de aandacht. Wie, wat, waar? En dan vooral de precieze formulering van de zin ‘heeft besloten het bedrijf te verlaten om andere interesses te volgen’. Begint de aankondiging met ‘we vinden het jammer’ en wordt er genoemd wat de ‘andere interesse’ is? 

Het ontcijferen van deze cryptische zinnen kan veel onthullen over ‘het echte verhaal’ rond het vertrek. De hoeveelheid details geeft aan hoeveel warmte er nog heerst voor de persoon waar afscheid van wordt genomen. 

In ‘mijn’ aankondiging staat dat ik heb besloten om ‘weer te gaan ondernemen’. Wat doe je als eerste bij zo’n grote stap? Je laat het de wereld weten. Twee miljoen mensen hebben het filmpje bekeken van de man die zijn trouwceremonie onderbreekt om zijn profiel op Facebook te veranderen. (Kijk op youtube bij ‘wedding’ en ‘facebook’). 

Ik ga mijn Linkedin status dus aanpassen. Maar wat zet ik er dan op als baan, als ik nog niet weet wat het gaat worden? 

Laatst kwam ik Harmen tegen. Keurige man met duur horloge en zegelring, enthousiast vertellend over zijn liefde voor oude race auto’s. In alles lijkt hij een gearriveerde man. Ik vroeg hem daarom voor de gein: „En wat doe jij dan voor de kost?” Het bleek dat hij in de zomer van 2008 ontslag had genomen omdat hij geld wilde gaan verdienen met rally’s en handel in oude auto’s. 

Een droom, maar Harmen zette de stap net op het verkeerde moment, vlak voor de crisis. „Nu doe ik klusjes”, zucht hij. „Ik kom niet meer aan de slag. Ze laten me niet eens op gesprek komen, al wil ik best onder mijn niveau werken. Ik had een hele zware managementfunctie, werkte 60 tot 70 uur per week en mis het wel.”

Nieuwsgierig zoek ik op Linkedin waar hij dan bestuursvoorzitter was. Op zijn profielfoto staat hij in een sportjasje. Erbij staat: ‘focus op racen met oldtimers’. Zijn laatste echte baan was in 2008, voor acht maanden. Daarvoor was hij directeur van het Nederlandse onderdeel van een multinational. Aha, een middle-manager die klinkt en zich gedraagt als vermogende ex-topman. Dat kan potentiële werkgevers afschrikken. Zoals ik een bestuursvoorzitter laatst hoorde zeggen over een ex-werknemer: „Iemand die meent zijn schaapjes al op het droge te hebben gaat niet met zijn volle hart voor mijn belang werken”. 

Harmen maakt me pijnlijk duidelijk dat je Internet-profiel met je aan de haal kan gaan. En dat je je verschijning en optreden moet aanpassen aan de door jou gewenste ‘volgende stap’. Ik zet een nieuwe professionele foto op mijn Linkedin en zet het woord ‘voormalig’ voor mijn ex- baan. Nu is het in ieder geval duidelijk dat ik weer op de markt ben. Daar laat ik het bij.

Een versie van dit artikel verscheen ook in NRC Handelsblad van 7 mei 2011

Previous
Previous

Ik ben een joker, niet meer de baas