Alle afspraken zijn ineens spoorloos

21 mei 2011 - Sheila Struyck heeft haar baan als senior vice-president bij een multinational verlaten en is op zoek naar een ‘nieuwe uitdaging’. Voorlopig werkt ze vanuit haar tuinhuis.

Na synchronisatie zijn alle afspraken uit mijn agenda verdwenen en in het mapje contactpersonen staat elke persoon drie keer. Soms wel en dan weer niet met e-mail en mobiel nummer. Waar moet ik beginnen met opruimen? Op mijn pc, de iPhone of de iPad?

Nooit gedacht de afdeling IT zo snel al na mijn vertrek te missen. Als management-teamlid had ik recht op de zogenaamde VIP-service, waarbij ze binnen een paar uur het probleem oplosten. Uiteraard waren mijn agenda op de BlackBerry en op de computer altijd synchroon, ook al zat ik niet in mijn eigen kantoor. Het kompas in een volle vergaderdag, want als een afspraak veranderde zette mijn onvolprezen assistente het op afstand in de BlackBerry. Ik wist dus altijd waar ik geacht werd te zijn. 

Maar na mijn vertrek bestaat de IT helpdesk en mijn secretaresse uit een en dezelfde persoon: ikzelf. En die vindt het nodig dat alle apparaten met elkaar synchroniseren. Dus dat een afspraak in de agenda vanzelf ook op de pc verschijnt. En een nieuw adres meteen op iPad, iPhone en pc. 

Maar hoe gaat dat? MobileMe is volgens Apple het ultieme instrument om ‘alles overal en altijd up to date te hebben’. Dus, met een roekeloze druk op een knop zet ik het programma op mijn pc. Want ‘als Apple het claimt zal het wel kloppen’. Op kantoor kon dat ook altijd. Gewoon een nieuw programma of een update installeren en kijken wat ervan komt. Als het misgaat is er toch de afdeling IT om de rommel op te ruimen. Terwijl zij de problemen oplosten pakte ik de reserve laptop om door te werken.

Voor MobileMe moet je wel een nieuw e-mail adres aanmaken. Dat nieuwe adres moet je dan op alle apparaten zetten en dat synchroniseert alles met elkaar ‘via de cloud’, helemaal vanzelf en wireless. De Leuke Man heeft het sneller dan ik in de gaten: „Ik gebruik gewoon je oude adres. Dit wordt te ingewikkeld.” Maar ik zet door. Dit kan ik toch zelf wel in orde maken, hoe moeilijk kan het zijn? Net als op een slechte uitgaansavond gaat het van kwaad tot erger bij elke volgende stap. Alle mails staan nu twee keer op mijn iPhone. Alle afspraken zijn spoorloos verdwenen. En ik heb ineens 1200 contactpersonen in plaats van 400. 

Het kost een paar dagen om MobileMe er weer af te halen en de agenda en adressen met de hand aan te vullen of op te schonen. Gewoon een keer per dag met de hand synchroniseren, want ik kan me nu niet veroorloven afspraken mis te lopen of adressen te verliezen. 

Dan pas dringt het tot me door: de hele toestand met MobileMe was nergens voor nodig. Niemand hoeft op afstand mijn agenda aan te passen of te weten waar ik ben. Want ik werk alleen.

Dit artikel verscheen eerder in NRC Handelsblad van 21 mei 2011

Previous
Previous

Goede bedoelingen zijn niet genoeg

Next
Next

Ik ben een joker, niet meer de baas